Ik sta als een boom! (De Boomhouding thuis doen)

De Boomhouding kan je helpen om stevig blijven te staan en maakt het je benen en rug sterker. Doordat je op 1 been staat moet je je heel erg concentreren en dat helpt je je aandacht erbij te houden. Zo oefen je in balans te blijven, ook al zitten er dingen tegen.

Heb jij weleens meegemaakt dat je een beetje door de war bent of heel druk in je hoofd of elke keer ergens tegenaan loopt of struikelt omdat je afgeleid bent? Nou dat gebeurt mij ook weleens hoor. Soms ben je gewoon sneller uit evenwicht. De dingen die je meemaakt en wat je hoort, ziet en voelt van binnen kunnen je nu eenmaal uit balans brengen.

BOOMHOUDING

De Boomhouding (Vrksasana) is een hele ‘stevige’ houding voor sterkere benen en rugspieren, het trainen van balans, concentratie, evenwicht en zorgt voor ontspanning van je beenspieren en de spieren die vast zitten aan je heupen en bekken.

 

kleuter-blond-meisje

 

Kom staan in de berghouding. Er passen twee vuisten tussen je voeten. Probeer maar. Adem in en rol je rug, wervel voor wervel weer omhoog. Adem uit en zet je voeten stevig in de grond. Kijk naar voren en richt je ogen op een vaste plek. Adem door en maak je benen sterk. Adem in en breng je gewicht naar je linkerbeen. Adem uit en buig je rechterknie en til je been omhoog. Adem in en en zet je rechtervoet op je linkerbeen. Je knie wijst naar buiten, je tenen wijzen naar beneden en je heupen wijzen voren. Adem door en breng je handen voor je hart in Anjali Mudra en op je uitademing breng je je handen omhoog en strek je je armen losjes langs je hoofd. Je handpalmen wijzen naar elkaar of zijn gesloten. Je mag je handen ook voor borst houden in Anjali Mudra. Adem 3 keer door. Op je volgende uitademing breng je handen voor je borst in Anjali Mudra. Adem in en op je uitademing breng je je rechterbeen terug naar voren met je knie gebogen. Adem in en zet je je been op de grond.

Nu doe je de andere kant.

Adem in en op je uitademing zet je je voeten stevig in de grond. Kijk naar voren en richt je ogen op een vaste plek. Adem door en maak je benen sterk. Adem in en breng je gewicht naar je rechterbeen. Adem uit en buig je linkerknie en til je been omhoog. Adem in en en zet je linkervoet op je been. Je knie wijst naar buiten, je tenen wijzen naar beneden en je heupen wijzen voren. Adem door en breng je handen voor je hart in *Anjali Mudra en op je uitademing breng je je handen omhoog en strek je je armen losjes langs je hoofd. Je handpalmen wijzen naar elkaar of zijn gesloten. Je mag je handen ook voor borst houden in Anjali Mudra. Adem 3 keer door. Op je volgende uitademing breng je handen voor je borst in Anjali Mudra. Adem in en op je uitademing breng je je linkerbeen terug naar voren met je knie gebogen. Adem in en zet je je been op de grond. We gaan nu de andere kant doen.

Psst .. Wat is jouw favoriete boom (en waar staat ie, als ik in de buurt van jouw boom ben, ga ik kijken!)

**O ja. Anjali Mudra is je handpalmen tegen elkaar plaatsen zoals het meisje op de tekening!

Kijk op het lesrooster of er vandaag nog een kinderyoga les of workshop is die wilt volgen! >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *