Ontspannen & Sprankelende feestmaanden | #1 Ruimte, Rust & Ritme

ONTSPANNEN & SPRANKELENDE FEESTMAANDEN | RUIMTE, RUST & RITME

Kijk je uit naar de feestdagen, maar tegelijk maak je je zorgen om de golf van drukte die je soms kan overspoelen? Zeker als je kind gevoeliger is kunnen de feestdagen overprikkeling en stress geven. Daardoor kunnen jullie minder genieten van al het feestelijks. Ik deel de komende weken ontspannende tips en oefeningen, zodat de feestdagen een stukje relaxter, leuker en plezieriger worden! 

De feestmaand zit vol met plezier, cadeautjes, snoepgoed en feestjes en lekker laat naar bed. Ooit bezongen als ‘The most wonderful time of the year’. Maar al dat feest plezier kan ook heel overweldigend zijn. In deze maanden schrijf een aantal artikelen met tips en tools en oefeningen om ontspanning en verstilling te vinden in de drukte van de feestmaanden.

Vol verwachting klopt ons hart

Jouw kind zit goed gevuld met verwachting, cadeau wensen, sint en snelle suikers. Deze opeenvolging van indrukken maakt dat jouw kind moeilijk kan ontspannen en een verhoogde kans op overprikkeling en stress. Dat zie je vaak terug in het gedrag van jouw kind als druk, ‘grenzeloos’ en excessief gedrag, boze buien en snel huilen, terugval in zindelijkheid en moeilijk kunnen slapen.

Ruimte, Rust &  Ritme

Natuurlijk ligt het voor de hand om rust in te bouwen in de drukke feestmaanden. Maar vaak is dat nog best een uitdaging. Met een paar simpele ‘tips en tools’ wordt het makkelijker, fijner en leuker … en ja ook voor jou als ouder worden de feestmaanden een stuk leuker!

Ruimte = Tijd
Albert Einstein zei het al. Ruimte is tijd :-). De eerste stap is het maken van ruimte. Door in jullie drukke ‘feestmaanden agenda’ ruimte te maken om te ontspannen ontstaat er vanzelf ook tijd om te ontspannen. Het makkelijkst is om na elke activiteit, in de overgangsperiodes ruimte te maken. We hebben allemaal ruimte en tijd nodig om te verwerken wat er op de allemaal gebeurd is. Maar ook de ruimte om je te uiten en de ruimte om gezien en gehoord te worden.

In de ruimte om gezien en gehoord te worden zit de kracht van (h)erkenning. Daar schreef ik al eerder een artikel over.

Hoe maak je ruimte en tijd?

Bijvoorbeeld door een lijstje te maken van alles wat gedaan moet worden op de dag en reken voor elke activiteit 3 minuten extra tijd. Zijn er bepaalde activiteiten die vaak veel tijd en weerstand opleveren? Reken daar dan nog  wat extra tijd voor, zo weet je precies hoeveel tijd en ruimte je nodig hebt om rust te integreren in jullie gezin.

Waar maak ik ruimte en tijd?

  • tussen het opstaan en aankleden
  • tussen ontbijt en naar school/opvang gaan
  • tussen school/opvang en naar huis gaan
  • voor, tijdens en na het avondeten
  • tussen het sinterklaas journaal, tanden poetsen en verzorgen en naar bed
  • tussen naar bed en gaan slapen.

Zorg ook voor meer tijd rondom jullie dagelijkse activiteiten. Zo voorkom je stress en hou je ruimte om ook die plots ontstane boosheid of huilbui of weerstand en opstandig gedrag ruimte te geven om weg te vloeien. Onthou dat deze uitingen, hoe overweldigend soms ook voor ons als ouder(s) een uiting van overprikkeling of stress zijn.

 

Rust
Rust  is van onderschatte waarde en een verlengde van ruimte en tijd. Vaak merk je dat kinderen nog zo vol zitten van de dag, waardoor een rustig moment, kunnen ontspannen en het naar bed gaan soms weerstand strijd kan opleveren. Door de gemaakte ruimte en tijd te ‘vullen’ met prikkel verlagende activiteiten, zorg voor rust en ontspanning. Door samen iets te doen als lezen, een spel doen of kletsen, naar buiten en de natuur in of juist iets voor jezelf doen als tekenen, knutselen, spelen of massage en yoga oefeningen (en ja luieren en vervelen mag ook ;-)). Maar ook samen koken en bakken, feestdecoratie maken en het huis versieren en zintuiglijke spelletjes als geurklei (brooddeeg klei, met glitters en een paar druppels etherische olie), slijm maken is heerlijk ontspannend. Door je zintuigen te prikkelen, te bewegen en te werken met je handen zorg je dat er een beweging ontstaat van binnen naar buiten toe en geef je dus letterlijk en figuurlijk ruimte om de opgebouwde indrukken en prikkels in jou een weg naar buiten vinden.

 

Ritme
Door de bovenstaande tips en tools als inspiratie te gebruiken voor de feestmaanden, zul je als vanzelf een ritme vinden dat bij jullie als gezin past.

Zorg voor een passend ritme, een natuurlijke structuur in een tempo wat bij jouw kind en jullie gezin past. Met een passend ritme vormt zich structuur. En daarmee schep je duidelijkheid. Zeker prikkelgevoelige en sensitieve kinderen hebben baat bij een natuurlijke structuur en duidelijkheid, zonder dat ze teveel gestuurd worden. De ongedwongen eigenschap van een passend ritme heeft naast structuur ook de kracht van herhaling in zich. En deze herhaling helpt nieuw aangeleerde vaardigheden te versterken, doordat er nieuwe hersenverbindingen aangemaakt worden. Zo wordt ruimte, rust en ritme uiteindelijk een moeiteloos en natuurlijk onderdeel van jullie leven.

Ja het kost wat tijd en ruimte en vraagt van jou als ouder ook om stil te staan en vanuit rust mee te bewegen met de behoefte van jouw kind en die van jezelf in de woelige feestmaanden, maar oefening baart kunst!

Ik ben benieuwd of en hoe jullie deze tips en tools gaan gebruiken. Ik lees graag jouw ervaring of jouw eigen tips en tools voor ontspannen & sprankelende feestmaanden!

 

 

 

 

Interview met Yoga in de buurt

INTERVIEW MET YOGA IN DE BUURT

Even in het kort:

▪      Laura Veldman
▪      BloesemKind Yoga, Coaching & Massage
▪      Ik geef les sinds 2017 en ben coach vanaf  2010
▪      Ik geef gemiddeld 2 uur les per week
▪      Ik geef voornamelijk Kinderyoga gebaseerd op Hatha en Do In Yoga

Yoga

Waarom doe jij zelf aan Yoga?

Ik beoefen zelf thuis Do In-, Hatha -en Yin Yoga. Ik begon met Yoga uit nieuwsgierigheid. Ik heb een gevoelige aard en beleef het leven intens. Dat heeft zo zijn voordelen, en zoals elk voordeel heeft dat ook zijn nadelen. Zeker tijdens mijn tien -en twintiger jaren had ik een haat / liefde verhouding met het leven. Hierdoor is mijn interesse voor de Oosterse filosofie en gezondheidsleer ontstaan en mijn zoektocht naar verdieping aangewakkerd. Yoga is samen met muziek, kunst, filosofie, de natuur en het Taoïsme de inspiratie voor mijn passie voor holistische gezondheid en mijn avontuur naar de liefde voor ‘het leven’.

Yoga docent

Wat maakt het vak Yoga docent bijzonder voor jou?

Voor mij is dat ‘Verbinding’. De verbinding tussen Yin en Yang, die elkaars tegenovergestelde zijn en tegelijk  bevindt zich in de altijd veranderlijke eenheid van Yin en Yang de natuurlijke beweging van het leven. Deze eenheid weerspiegelt in alles. Ook bijvoorbeeld in de hersenen bij kinderen welke ‘anders lerend’ zijn zie je dat de hersenhelften die ‘niet goed’ kunnen verbinden. Door letterlijk en figuurlijk ‘samen te werken’ links en rechts te verbinden en samen Yoga te doen, versterk je deze connectie.  Maar ook bij prikkel gevoeligheid, beleef je vooral zintuiglijk en zit je veel ‘in je hoofd’. Daardoor kun je moeilijk contact maken en behouden met je lijf en vervlieg je makkelijker met de omgeving. Door ‘verbinding te maken’ versterk je de natuurlijke beweging van het leven en daarmee ook jouw gezondheid. Dat vindt ik het wonderbaarlijke aan het Taoïstische gedachtegoed wat onlosmakelijk verweven is met Do In Yoga.

Yoga ervaring

Wat is het leukste dat je ooit hebt meegemaakt in de Yoga les?

Ik vindt het ontzettend mooi als ik zie dat een kind ‘groeit’ in een houding. Letterlijk en figuurlijk , of het nou (zelf)vertrouwen, acceptatie of juist aandacht en een ‘nieuwe vaardigheid’ ontdekt.

Betekenis van Yoga

Wat is volgens jou de essentie van Yoga lesgeven?

Voor mij ligt de essentie ook weer in verbinding. De verbinding met jezelf en met alles om je heen. Maar ook de verbinding die er is tijdens de les, waar geven en ontvangen één beweging zijn. En daarmee het ontdekken -en leren behouden van de balans om met flow te kunnen blijven bewegen door het leven.

Yogales geven

Welke capaciteiten heb je nodig om les te kunnen geven? Of te wel wat zijn criteria volgens jou waaraan iemand moet voldoen voor hij/zij les zou mogen geven?

Jezelf zijn :-). Ik denk dat jij zelf het beste weet waarom je Yogadocent wilt worden.  Jij kent jouw intentie en door bij jezelf te blijven, leer je ook meebewegen met jouw intentie. En het mooie is dat het jouw weg is. Jij bent uniek met al jouw eigen wijsheden, inzichten, beleving en ervaringen. En daarmee kun je jouw unieke waarde delen met de wereld om heen.

Uitdagingen als Yogadocent

Waar loop je tegen aan als Yoga docent? Of te wel welke uitdagingen kom jij als Yoga docent tegen in je vak? Denk aan studenten, collega’s, werkplekken, kosten en inkomsten.

Yoga met kinderen is uitdagend, zeker (prikkel) gevoelige kinderen. Tegelijk is het verrijkend en vol schoonheid. Een spiegel ook. Dat is juist wat ik zo ontzettend bijzonder vindt aan Yogales geven aan kinderen. Natuurlijk loop ik ook tegen praktische zaken aan. Elke uitdaging, heeft een ‘verborgen’ les. Het ‘dwingt’ me liefdevol om zonder oordeel en aandacht naar mezelf te kijken. Wat ervaar ik, wat vind ik en wat wil ik ermee. Natuurlijk lukt dat niet altijd, en ook daar verschuilt zich een leermoment.

Profileren als Yogadocent

Hoe profileer jij jezelf als Yoga docent?

Vooral mezelf zijn. Dat leer ik nog steeds ;-). Mezelf accepteren voor wie ik ben. Mijn kracht op waarde te schatten en mijn ‘zwakte’ erkennen en accepteren, zonder mezelf over te waarderen en tegelijk die onzekerheden die ik heb omarmen.

Zelfstandig ondernemerschap

Wat betekent het zelfstandig ondernemerschap voor jou? Wat zijn volgens jou de voor- en nadelen?

Het zelfstandig ondernemerschap? Ontzettend leuk, spannend en ook zeker soms helemaal niet leuk ;-). De vrijheid om mezelf te zijn, een unieke stempel te drukken op mijn bedrijf en eigen keuzes te maken vind ik heerlijk. Zo kan ik mijn waarde (kennis en ervaring) delen. Alleen mijn ‘letterkundigheid’ en cijfermatig inzicht, is wat minder goed ontwikkeld en daardoor is administratie gewoon écht niet leuk . Ook ben ik  zoekende naar een juiste ‘hoe vermark ik mezelf’ manier, maar ik leer steeds weer dat het ‘jezelf zijn’ de belangrijkste basis is.

Aanbod van Yoga

Wat vind jij van het aanbod van Yoga in Nederland?

Veel en divers :-).

Toekomst Yogaval

Waar denk je dat het met de Yoga in Nederland naar toe gaat? Wat verwacht je dat er in de toekomst gaat gebeuren met het Yoga vak?

Ik denk dat Yoga meer weer een weg naar binnen gaat vinden. Minder ‘moois’ aan de buitenkant, meer naar de essentie.

Yoga opleiding

Welke opleiding en/of bijscholingen deed jij als Yoga docent? En hoe ervoer jij deze trainingen?

Ik heb de Kinderyoga en de Ouder & Kindyoga opleiding  bij Rineke Vierhoven van PureYoga gedaan. Dat voelt als een professionele en stevige basis. Ook heb ik diverse bijscholingen gedaan als onder andere ‘Yoga voor kinderen met bijzondere aandacht’ bij PureYoga en ‘Kinderyoga Therapie’ en ‘Kindercoaching’ bij Jip en Jan. Ik heb diverse cursussen gevolgd op gebied van Gevoeligheid -en begaafdheid, Natuurvoeding -en natuurlijke gezondheid. Op dit moment studeer ik voor Mindful natuurcoach en ben ik Do In Yoga docente ‘in the making’.

Yoga scholing

Er is veel aanbod op het gebied van Yoga scholing. Wat raad je anderen aan? Hoe kan men het beste kiezen uit het veelzijdige aanbod van Yogaopleidingen en bijscholing voor Yoga docenten?

Ik ervaar het zo. Ik denk dat dat heel persoonlijk is welke opleiding en docenten bij je passen en wat voelt als waardevol voor jou. Soms kies je ook iets wat niet (meer) bij je past, maar dat helpt je de volgende keer weer met jouw keuze(s). Ook scholing -of eigenlijk jouw leerweg is een avontuur waar je soms met vallen en opstaan leert betere- of eigenlijk meer bij jou passende keuzes te maken.

Gouden tip aan beginnende Yoga docenten

Wat is jouw gouden tip aan beginnende Yoga docenten?

Begin vanuit je hart, met bezieling, gebruik je hoofd en luister naar je intuïtie. En geef alle ‘weerstand’ en je onzekerheden die je tegenkomt aandacht. Al het andere (bekendheid, de juiste locatie, klantenbestand, etc) groeit vanzelf 🙂

Yoga community in Nederland

Wat wil je tot slot nog delen met de Yoga community in Nederland?

Wat ik ook graag aan de kinderen en (jong)volwassen in de Yogales meegeef: Alles wat je nodig hebt zit in jezelf!

 

Bedankt Laura voor je bijdrage!

Ik maak me klein | De Kindhouding thuis doen

IK MAAK ME KLEIN | DE KINDHOUDING

De Kindhouding is een hele ‘zachte’ houding om jezelf af te sluiten voor de prikkels van buitenaf en rustiger te worden. Zo kun je makkelijker ontspannen en geef je jezelf een time out.

Heb jij het gevoel dat je  hoofd , je je niet fijn voelt omdat het erg druk is om je heen. Dat is niet zo gek, want soms is – of heb je het gewoon erg druk.

De Kindhouding

De Kindhouding (Balasana) kan je helpen om je hoofd rustiger te maken, te ontspannen, beter te slapen en verzacht rug en nekpijn. Ook na een een intensieve Yogahouding als de Cobrahouding of de Opkijkende en Neerkijkende hondhouding helpt de Kindhouding je spieren te ontspannen. Doordat je voorover gebogen ligt stretch je je rug en nek spieren zachtjes en zijn je zintuigen naar binnen gericht in plaats van naar buiten. Het helpt je dus af te sluiten van prikkels van buitenaf en dat zorgt dat het rustiger word in je hoofd en je kunt ontspannen. Het helpt je ook om je veiliger te voelen. Net als een holletje waar je dan in kunt kruipen.

Kom op handen en knieën zitten. Adem door. Je handen staan iets voor je schouders op schouderbreedte en je knieën recht onder je heupen op heupbreedte. Adem in en op een uitademing breng je je billen op je hielen en laat je je voorhoofd rusten op de mat. Adem door en leg je armen naar voren of leg ze naar achter langs je lichaam. Voel wat voor jou prettig is. Adem door. Hou je ogen gesloten of open als je dat prettig vind. Adem door voor 5 ademhalingen. Adem in en op je uitademing kom je weer op handen en knieën. Adem in en kom zitten. Adem uit.

Psst .. Waar wordt jij heel rustig van?